خوردنی های مفید


پياز در تنظيم قندخون و جلوگيري از پوکي استخوان مؤثر است

خوردن پياز در پيشگيري از پوکي استخوان مؤثر است؛ چرا که پياز با جلوگيري از کاهش مواد معدني به ويژه کلسيم موجود در سلول‌هاي استخواني از بروز پوکي استخوان جلوگيري مي‌کند.
پياز سرشار از ويتامين C، کلسيم، منيزيم، فسفر، پتاسيم، سديم، گوگرد و اسيد فوليک و مقدار کمي آهن، مس و روي است که تاکنون تحقيقات زيادي براي اثبات خواص آن صورت گرفته است. همچنين پياز به دليل داشتن ماده گلوکوزين که مشابه هورمون انسولين است، قند خون را تنظيم مي‌کند.
گفتني است، خوردن نصف پياز متوسط در روز 30 درصد از مقدار کلسترول بد خون را کاهش مي‌دهد و به جاي آن باعث افزايش کلسترول خوب خون مي‌شود. پياز منبع غني نوعي اکسيدان است که از بروز سرطان در افراد جلوگيري مي‌کند.
اين گياه خوراکي از بيماري آب مرواريد در چشم نيز جلوگيري مي‌کند و بنابراين مصرف آن به افراد مسن توصيه مي‌شود.

آب سيب براي مبارزه با آلزايمر مفيد است

پژوهشگران اعلام كردند: نوشيدن آب سيب احتمال ابتلا به بيماري آلزايمر را با تاخير مي‌اندازد.
پژوهشگران دريافته‌اند؛ موشهاي آزمايشگاهي كه آب سيب مي‌خورند در آزمايشات ذهني و مفهومي بهتر عمل مي‌كنند و از افت بازده و كارآيي ذهني در اين موشها حتي با بالا رفتن سن در صورتي كه از آب سيب در رژيم غذايي روزانه آنها استفاده شود، جلوگيري مي‌شود.
نتايج تعدادي از مطالعات آزمايشگاهي نشان داد: عملكرد موشها زماني كه آب سيب مصرف مي‌كنند بسيار بهتر از حد طبيعي است.
نتايج اين پژوهش در مجله بيماري آلزايمر منتشر شده است. در اين تحقيق به موشها دو ليوان آب سيب هر روز به مدت يك ماه خورانده شد. پس از انجام آزمايشات لازم معلوم شد: در موشهايي كه آب سيب خورده بودند مقدار توليد يك ذره پروتئيني كوچك كاهش پيدا كرد. اين ذره پروتئيني بتا – آميلوئيد نام دارد و گفته مي‌شود كه در شكل گيري پلاك‌هاي بيماري زا نقش دارد.
به گفته پژوهشگران؛ اين پلاك‌ها اغلب در مغز افرادي كه مبتلا به آلزايمر هستند يافت مي‌شود. بنابراين كاهش ميزان اين پروتئين به معني كاهش خطر بروز آلزايمر و يا حداقل به تاخير انداختن زمان بروز بيماري است.

ويتامين «سي» مردان مسن را در برابر کاهش توده استخواني محافظت مي کند

مصرف ميوه و سبزيجات مي تواند به محافظت مردان مسن در برابر کاهش توده استخواني که عامل اصلي شکستگي استخوان لگن است، کمک کند.
منطقه علوم پزشکي تهران، تحقيقات جديد نشان مي دهد: تراکم مواد معدني استخوان ها، وضعيت کلي و خطر شکستگي آن ها علاوه بر کلسيم به مواد غذايي متعددي بستگي دارد.
اين محققان معتقدند: ويتامين C بدن را در برابر التهابات محافظت مي کند، التهاب مزمن مي تواند به جذب استخوان ها و کاهش جرم آن ها منجر شود.
مطالعات قبلي در اين زمينه تاثير مصرف ميوه و سبزيجات را اثبات کرده بودند اما نتايج اين تحقيقات که در شماره نشريه تغذيه چاپ شده، براي اولين بار نقش ويتامين C را به طور خاص و مجزا مطرح مي‌کند.
گفتني است نتايج اين تحقيقات تاثير مشابهي را در زنان سالمند تاييد نمي‌کند، اين در حاليست که زنان زودتر و بيشتر از مردان دچار کاهش توده استخواني و پوکي استخوان مي شوند.
همچنين محققان اعلام کردند: بر خلاف انتظار، ويتامين C در مردان سيگاري کارايي کمتري دارد.

مصرف جو دو سر براي كنترل ديابت مفيد است

تحقيقات نشان مي‌دهد: مصرف غلات حاوي جو دوسر در كنترل بيماري ديابت نوع دوم مفيد است.
پژوهشگران اسكاتلندي دريافته‌اند كه با يك رژيم غذايي سرشار از جو دو سر مي‌توان علائم و عوارض نامطلوب ناشي از ديابت نوع دوم را كنترل كرد.
رييس اداره دانشمندان در دولت اسكاتلند اعلام كرد كه بودجه‌اي معادل 305 هزار دلار براي انجام آزمايشات گسترده روي اين پژوهش جديد در نظر گرفته شده است. در اين آزمايشات كه تقريبا 16 هفته به طول خواهد انجاميد 60 داوطلب شركت مي‌كنند. طبق گزارش شبكه خبري بي بي سي پژوهشگران اينونس و آبردين اين آزمايشات را هدايت خواهند كرد.
گفتني است، پژوهش بررسي ارتباط مصرف جو دو سر با ديابت از سوي پژوهشگران دانشگاه هايلندز و ايزلندز، دانشگاه آبردين و انستيتو روويت، سازماندهي شده بود.
پروفسور ساندرا مك روي، محقق دپارتمان ديابت و علوم قلبي - عروقي در اين باره اظهار داشت: هدف از اين مطالعه دستيابي به برنامه‌هاي جديد رژيم غذايي است كه بتوانند در كنترل بيماري ديابت موثر باشند و نياز به استفاده از قرص يا انسولين را در بيماران ديابتي براي كنترل قند خون به تاخير بياندازند.
در صورتي كه دستيابي به اين اهداف امكان پذير شود، خطر بروز مشكلات و ناراحتي‌هاي بعدي ناشي از ديابت كاهش پيدا مي‌كند.

شكلات و چاي، قدرت مغز را افزايش مي‌دهند

بر اساس نتايج پژوهش‌هاي اخير افرادي كه شكلات يا چاي مصرف مي‌كنند در تست‌هاي مفهومي نمرات بالاتري مي‌گيرند و قدرت عملكرد‌هاي ذهني و ادراكي آنها نيز نسبت به كساني كه به خوردن اين مواد عادت ندارند به مراتب بيشتر است.
در اين تحقيقات، پژوهشگران دپارتمان فيزيولوژي، آناتومي و ژنتيك دانشگاه آكسفورد روي 2 هزار و 31 فرد سالمند در گروه سني بين 70 تا 74 سال مطالعه كردند.
آنها رابطه بين عملكرد ذهني و مصرف شكلات و چاي را كه مهمترين مواد حاوي فلاوونوئيدها هستند، در اين افراد مورد ارزيابي و آزمايش قرار دارند.
شركت كنندگان ابتدا پرسشنامه‌هايي را درباره عادتهاي تغذيه شان پركردند و پس از آن به درخواست محققان در آزمايشات و آزمونهاي ذهني شركت كردند.
مطالعه روي نقش ميكرومواد مغذي در كاهش توانايي ذهني ناشي از افزايش سن همواره مورد توجه دانشمندان بوده و اين تحقيقات هم چنان رو به افزايش است.
ميوه‌ها و نوشيدني‌هايي چون چاي و قهوه و كاكائو منابع غذايي اصلي حاوي پلي فنول‌ها هستند.
پلي فنول‌هاي موجود در مواد غذايي در واقع فلاوونوئيدهايي هستند كه بر اساس يافته‌هاي قبلي دانشمندان، نقش بسيار مهمي در جلوگيري از زوال عقل و اختلال مشاعر دارند. با اين حال دانشمندان توصيه مي‌كنند كه مصرف اين مواد خوراكي كه در حد تعادل بسيار بهتر است؛ چرا كه زيادروي در خوردن آنها مي‌تـواند از سوي ديگر مشكلات بيشتري براي سلامتي به همراه بياورد.

خواص دارویی پرتقال

درخت كوچكي دارد و از خانواده Rutaceae است و برگهاي سبز دارد. گل هاي آن معطر وبه رنگ سفيد است. ميوه آن معطر و در اندازه متوسط است، در برخي ارقام درشت و پوست آن نارنجي كمي ناصاف و گوشت آن شيرين يا ترش و يا ميخوش و بسته به انواع مختلف داراي رنگ زرد يا تيره و قرمز است. پرتقال معمولاً در شمال و جنوب ايران كاشته مي شود.
۱-موقع خواب تعدادی پرتقال شيرين بخوريد مسهل خوبي است.
۲-آب آن را بنوشيد، کمبود ويتامين C را جبران می کند ، تشنگي را فرو مي نشاند. نرم كننده سينه است.
۳-هر روز دو تا سه ليتر آب پرتقال را به مرور بنوشيد، خون را تصفيه مي كند. سنگ كيسه صفرا را از بين مي برد، اشتها آور است و مقوي معده و باد شكن و ضد اسپاسم و آرام بخش است. اسهال صفراوي را قطع مي كند. ضد سم و ضد ويروس و مهار كننده سرطان است.
۴-آب پرتقال را اگر با نمك بخوريد براي رفع كرم رينگ ورم مؤثر است.
۱-آب جوشانده آن را بنوشيد، مدر و باد شكن است. ضد عوارض كمي ويتامينC ، كلسترول خون را كاهش مي دهد. سينه را نرم و سرفه را تسكين مي دهد، سرماخوردگي را برطرف و براي رفع سوء هاضمه مفيد است.
۲-مقداري از تازه آن را بجوشانيدو آب آن را دور بريزيد و در ظرفي مقداري قند يا شكر و يك ليتر آب بريزيد و پوسته ها را در آن انداخته و پس از ۲۰ دقيقه جوشانده در بشقاب ريخته تا سرد شود و قبل از صبحانه آب آن را بخوريد. ضد سم و مقوي است و يبوست معده را برطرف مي كند.
۳-هر روز تازه آن را به صورت بماليد، كك و مك صورت را برطرف مي سازد.
۴-هر روز آن را با پوست ليمو مخلوط كرده بكوبيد و از خارج بر روي موضع گواتر ضماد كنيد، گواتر را درمان مي كند.
۵-له شده آن به عنوان مرهم براي اگزما و ناراحتي هاي ديگر پوستي مصرف مي شود.
نوشيدن دم كرده آن آشفتگي را برطرف مي سازد، براي دل به خوردگي مفيد است. مسكن و آرامبخش است، سوء هاضمه را برطرف مي كند.
۱-بيست گرم برگ خشك آن را در يك ليتر آب جوش ده تا پانزده دقيقه دم كنيد بعد آب آن را صاف و شيرين كرده و هر شب قبل از خواب يك فنجان بنوشيد. بي خوابي را برطرف مي سازد. اگر قبل از هر غذاي روزانه يك فنجان بنوشيد معرق و مسكن است، سينه را نرم و سرفه را تسكين مي دهد، برونشيت، هيستري، تپش قلب و سكسكه را درمان مي كند.
۲-آب جوشاندة آن براي شست و شوي ورم ها و كاهش درد آنها نافع است.
پرتقال از ۸۰ درصد آب، ۱۰ درصد الياف، ۵ درصد مواد معدني و اسيدي،۳ درصد قند و ويتامين و ۲ درصد چربي تشكيل شدهاست. پرتقال سرشار از گوگرد و فسفر و كلسيم و مس و ويتامين«ث» و ويتامين«ب۱» و «ب۲» است.
بر اساس نتايج پژوهشي جديد، پرتقال از كرم خوردگي دندانها جلوگيري مي كند. پيشتر نيز كشف شده بود كه پرتقال كلسيم استخوانها را تقويت مي كند، گردش خون را فعال مي كند، كبد را تقويت مي كند، مانع از سرماخوردگي مس شود.
تا پيش از پانزده سالگي، سرطان خون بيش از هر سرطان ديگري در كودكان رواج دارد. پژوهشگران دريافته اند كودكاني كه تا دو سالگي در هفته ۴ تا ۶ بار پرتقال(ياآب آن)را مي خورند ميزان ابتلاي آنان به سرطان خون در چهارده سالگي تا نصف كاهش مي يابد. پيشتر نيز كشف شده بود كه ابتلا به برخي سرطانها در بزرگسالي با نوع غذاهاي فرد در كودكي ارتباط دارد.
پژوهشگران دريافته اند كه نوشيدن ۲ ليوان آب پرتقال در روز به مدت ۶ هفته ميزان فشار خون را كاهش مي دهد. ويتامين ب۲ و كلسيم و پتاسيم زيادي در پرتقال يافت مي شود. نوشيدن نصف ليوان آب پرتقال در روز به پيشگيري از سكته مغزي كمك مي كند. (اگر به بدن از راه غذا به اندازه كافي ويتامين ب۲ نرسد فرد دچار سكته مغزي مي شود، به ويژه افرادي كه فشار خون بالا و اضافه وزن دارند.)
پرتقال به سبب داشتن ويتامين ب۲ از سرماخودگي در فصل زمستان جلو گيري مي كند. و آنتي اكسيدان زياد آن سموم و مواد زيان آور سلولها و بافتها را دفع مي كند.اب پرتقال در كودكان يك ساله سبب تسريع در آمدن دندانها مي شود. البته زياد نوشيدن آب پرتقال هم خوب نيست سبب خورده شدن دندانهاي كودكان مي شود. هم چنين نوشيدن آن به هيچ وجه به افرادي كه زخم معده دارند توصيه نمي شود.
پوست پرتقال براي روده ها بسيار مفيد است و ترشحات كبد را تقويت مي كند. مقوي و آرامبخش است، تحريك كننده اشتها است.
  • اسانس آن خاصيت ضد عفوني كننده دارد.
  • اسيدي است ولي خاصيت قليايي به بدن مي دهد و براي كساني كه زياد گوشت مي خورند و بدنشان اسيدي شده مفيد است.
  • ماليدن آن روي صورت و شستن بعد از ۲۰ دقيقه براي رفع چين و چروك صورت و شادابي پوست مفيد است.
  • وزن را كاهش مي دهد. براي اين كار يك عدد پرتقال و سه عدد ليموترش را پوست كنده و پس از قطعه قطعه كردن ۱۰ دقيقه در نيم ليتر آب بجوشانيد سپس ۳ قاشق عسل به آن اضافه كنيد و بار ديگر ۵ دقيقه بجوشانيد پس از صاف كردن روزي ۳ فنجان از اين شربت بنوشيد تا وزن شما به حد دلخواه برسد.
  • براي استفاده بهتر از مواد غذايي پرتقال، پوست زرد آن را بگيريد و پوست سفيد و پره هاي داخل آن را بخوريد زيرا در پوست سفيد آن مواد معدني زيادي وجود دارد كه اثر اسيدي پرتقال را خنثي مي كند.
  • پوست سفيد پرتقال و ورقه هاي نازك بين قسمتهاي داخل پرتقال بهترين دارو براي كاهش كلسترول است.
  • نوشيدن يك ليوان آب پرتقال در روز به هضم غذا كمك مي كند. اما همين آب پرتقال در شب باعث سوزش معده و عصبانيت مي شود.
    تذكر: همه خواص گفته شده در پرتقال رسيده يافت مي شود.
    منبع:www.in-pezeshk.blogfa.com